Barış Manço Ne de güzel söylemiş, öyle değil mi çocuklar.
Sevgiye, Barışa, Mutluluğa ve Neşeye önemli bir kapı olan,
Bayramlarımız için.
Ancak öncelikle Bayramınızı kutlamak
isteriz
Aslında tüm dostlarımızın bayramını
kutlamak istiyoruz,
Umarım bu günler, dünyada akan müslüman kanına, özellikle kardeş kardeşi
katlederken buna son verilebilir.
Dünya, biraz huzur ve mutluluğun tadına bakabilir.
Çocuklar kanlara göz yaşlarına bulanmadan ana babalarına bakabilir.
Dostlarımız, sevdiklerimiz ve ailelerimizle, mutlu, huzurlu ve umut dolu
bir bayram geçirebiliriz.
Şeker tadında bir bayram dileklerimizle!
Bayramınızı
kutluyor, tüm sevdiklerinizle sağlık, mutluluk, neşe dolu bir bayram
geçirmenizi diliyoruz.
çünkü, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİN en önemli araçlarından biridir, gelenek ve göreneklerimiz, bizi birbirimize, fakiri zengine, akıllıyı ahmağa sağlamı engelliye ve en önemlisi, bizi ceddimize bağlayan.
Hangimizin çocukluk anıları içinde en güzel yeri tutan hatıralarının büyük bir kısmı bayramlar ile ilgili değildir???
Dünümüzü korumak, bugünümüzün değerini bilmek ve yarınımıza sahip çıkmak işte böyle anlamlı ve önemli Milli ve/veya Manevi değerlerimize sahip çıkmak ile mümkün olacaktır.
Peki Bayramın kelime anlamı
nedir?
Etimolojik olarak iki farklı düşünce hakimdir.
Birincisi
Türkçe (Bay/May) kökünden türemiştir.
Zenginlik, yücelik ve kutluluk bildirir. Kelime en eski Türkçe örneklerde badram olarak
geçmektedir. Kelime Orta Farsçada paδrām ve aynı
anlamdaSoğdcada patrām yazımı ile neşe, huzur, mutluluk, sessizlik demektir. İran dillerinde pati- geri, tekrar
+ rāma- sükûn,
barış ve mutluluk. Beyrem veya Mayram olarak da söylenir.
İkincisi
Sevinç ve eğlence günü manasına gelen Farsça
bazrâm veya bezrem kelimesinden geldiği söylenmiştir. Çiçekler ve ışıklarla
süslenen yere de “bazrâmgir, yani gönül açan yer” denir.
Demek bayram, “bir neşe ve sevinç günü” demektir. Arapçası, “عِيدَ” İyd’dir. Bu kelime dönmek manasına gelen “عَوْدَتْ” (avdet) kelimesinden gelir. Peş peşe tekrar etmek, her sene gelmek manasına gelir. Çoğulu "A'yâd"dır.
Bayram tebriklerine "Ta'yîd", bayramlaşmaya da "Muayede" denir.
Demek bayram, “bir neşe ve sevinç günü” demektir. Arapçası, “عِيدَ” İyd’dir. Bu kelime dönmek manasına gelen “عَوْدَتْ” (avdet) kelimesinden gelir. Peş peşe tekrar etmek, her sene gelmek manasına gelir. Çoğulu "A'yâd"dır.
Bayram tebriklerine "Ta'yîd", bayramlaşmaya da "Muayede" denir.
Peki,
Sözlük anlamı ile bayram
bayram
1.
Millî veya dinî bakımdan önemi olan ve kutlanan gün veya günler.
2.
Özel olarak kutlanan gün
Örnek: Üzüm bayramlarının eğlencelerinde bulunmak istiyorum. H. E. Adıvar
Örnek: Üzüm bayramlarının eğlencelerinde bulunmak istiyorum. H. E. Adıvar
3.
Sevinç, neşe
Örnek: Sandalda, gemide bir sevinç, bir bayram, el çırpmalar, gülüşler, yaşalar. N. Cumalı
Örnek: Sandalda, gemide bir sevinç, bir bayram, el çırpmalar, gülüşler, yaşalar. N. Cumalı
4.
Ulusal veya dinsel bakımdan önemi olan, kutlanan gün.
5.
Sevinç, neşe.
6.
Neşe ve sevinç günü. dini bakımdan hususi değeri olan ve milletçe
kutlamalar yapılan gün veya günler.
7.
Bir dinde mübarek addolunan gün.
Türleri
1.
Dinî bayramlar
2.
Millî bayramlar
3.
Etnik ve uluslararası bayramlar
4.
Şenlik ve Festivaller
Türk ve Altay halk inancında Bayram niteliği taşıyan farklı kutlu günler
bulunur. Türklerde İslam öncesi genel kabul görmüş iki bayram vardır.
Ayrıca Sümer geleneğinden Ortadoğu ve Orta Asyaya yayılmış olan ve sözbiçim
olarak da bu sıralamaya uygun düşen Nardugan bayramı
bulunur.
Koçagan (Kosa) baharda yapılır ve Nevruz bayramıdır, bahar
gündönümüne denk gelir. Gece ve gündüz eşitlenmiştir. Koça Han adına yapılır. Paktıgan (Pakta) ise güz gündönümüne denk gelir ve Baktı Han adına yapılır. Yakutlar güz bayramına Abası
Isıyah/Isıga (Kötü-ruh Serpmesi/Saçısı), bahar bayramına ise Ayıhı Isıyah/Isıga (İyi-ruh
Serpmesi/Saçısı) derler. Isıyah
(Isıga) sözcüğünün mevsimsel sıcaklık değişiklikleriyle bağlantıyı akla
getirecek biçimde ısı kökünden türemiş olması ve Is/Es/Ez (sahip) sözcüğüyle
bağlantısı da dikkate değerdir. Daire şeklinde yapılan bu şenlikler hem halayı hem de Kazaklardaki Kımız Murunduk denilen ölenleri de
çağrıştırmaktadır. Ayrıca değişik mevsim ve dönemlerde yapılan törenler vardır
ve bunlar da günümüzde de pek çok yörede isim değiştirmiş olarak devam eder. Saya bayramı Koçagan’ın (Kosa’nın)
öncesinde yapıldığı için aynı ritüelin uzantısı olarak görülebilir. Kosa bayramı yaklaşık olarak kuzuların
yüz günlük olduğu dönemde, nevruzdan bir hafta önce başlar ve nevruzu simgeler.
Payna ise Paktıgan’dan sonra Aralık gündönümüne denk gelir. Yakut Takviminde Payna adlı bir ay vardır. Bu dört
bayram dört ayrı yaratıcı gücü simgeler. Koça Han, Saya Han, Baktı Han, Bayanay Han. Ayrıca kimi yörelerde
iki bayram kutlanır.
İslamiyet sonrasında ise iki tane önemli bayram kutlanmaya başlamıştır.
Kurban Bayramı ve Ramazan Bayramı. Dünyadaki hemen her kültürde özel gün, şölen, bayram, şenlik gibi
uygulamalara mutlaka rastlanır. Bu durum tekdüzelikten
kurtulma isteğinin bir sonucudur.
Dini bayram ne demektir? İslamiyet'teki dini
bayramlar nelerdir?
Bayram, “ferah ve sevinç günü” manasına gelir.
Dini bayramlar ise, yeryüzünde yaşayan çeşitli dinlere mensup toplulukların
belli bir tarihte, bir veya birkaç gün sevinç gösterileriyle kutladığı
günlerdir. Bu bayramlara özel ibadetler vardır.
İslâm dininde Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı
olmak üzere iki büyük dini bayram vardır:
“Peygamberimiz (asm) Medine’ye hicret ettiklerinde, Medinelilerin eğlendikleri iki günleri vardı. Hz. Peygamber (asm):
“Bu günler nedir?” Diye sorduğunda Medineliler:
"Biz cahiliyet döneminden beri bu günlerde eğleniriz." dediler.
Bunun üzerine Peygamberimiz:
"Allah size, o iki gün yerine daha hayırlı iki bayram vermiştir. Bunlar Ramazan ve Kurban Bayramları'dır” buyurmuştur.” (Ebû Dâvûd)
“Peygamberimiz (asm) Medine’ye hicret ettiklerinde, Medinelilerin eğlendikleri iki günleri vardı. Hz. Peygamber (asm):
“Bu günler nedir?” Diye sorduğunda Medineliler:
"Biz cahiliyet döneminden beri bu günlerde eğleniriz." dediler.
Bunun üzerine Peygamberimiz:
"Allah size, o iki gün yerine daha hayırlı iki bayram vermiştir. Bunlar Ramazan ve Kurban Bayramları'dır” buyurmuştur.” (Ebû Dâvûd)
Ramazan ve Kurban Bayramları hicretin ikinci
yılından itibaren kutlanmaya başlanmıştır. Dini bayramlar ulusal bayramlardan
farklı olarak ay takvimine göre düzenlendiğinden her yıl bir önceki yıldan 10
gün erken gelirler.
Yani Kutlu Doğum haftası gibi saçmalıklar, Dini
belli amaçları için kullanmak isteye kötü niyetli bir takım insan
müsvettelerinin kendilerine düşman belledikleri cumhuriyeti yıkabilmek için
hazırladıkları zırvalıklardan biridir. Nitekim biz müslümanlar, Mevlüt
Kandilini yüzlerce yıldız zaten kutlamakta, Sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed
(SAS) efendimizin yeryüzüne intikal ettikleri o kutlu geceyi şad etmekteyiz.
Bayramın ilk gününden önceki güne arefe denir. Arefe gününde yapılan ibadetler çok makbuldür.
Ramazan Bayramı, Şevval ayının birinci günü
başlar, üç gündür. Kurban Bayramı, Zilhicce'nin 10. günü başlar, dört
gündür.
Dinî bayramlar Allah'ın, kendini haramdan koruyan
ve yaptıkları ibadet ve tövbelerle günahlarından temizlenen Müslümanlara
hediyesidir. Çok güzel faydalar için verilen dini bayramlar başta Kur'ân-ı
Kerim'in önemle bahsettiği “kardeşliğin” pekişmesi için güzel bir vesiledir.
Çünkü dargınlıklar, küslükler son bulup yeni kaynaşmalara yol açar. Ve
bayramlar sebebiyle, Kur'ân-ı Kerim'de:
"Allah'tan korkun ve akrabalık bağlarını
kesmekten sakının." (Nisa, 1) ayetiyle öneminin çok
büyük olduğu ifade edilen “sıla-i rahim
(hısım akrabayı ziyaret etme)” ibadeti yerine getirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder