Geçtiğimiz yıl Twitter‘ın, IBM tarafından kendisine ait patentlerin izinsiz kullanımına yönelik suçlamalarla karşı karşıya kalmasının ardından taraflar uzlaşma sağlamış görünüyor. Twitter Hukuk Direktörü Ben Lee tarafından yapılan açıklamaya göre, Twitter 900′den fazla IBM patentini çapraz kullanım anlaşması ile satın alarak hem entelektüel varlıklarını koruma altına aldı hem de inovatif çalışmalarını devam ettirme imkanı sağladı.
Anlaşmanın Twitter’a maliyetine yönelik bir açıklama yer almazken bu ufak boyutlu patent portföyü satışı IBM’in ilk çapraz satış anlaşması değil. Halen dünyanın en fazla patent haklarına sahip firması ünvanını elinde bulunduran IBM, daha önce Facebook’a 750, Google’a ise 1000 patentinin kullanım haklarını satmıştı. IBM’in geçtiğimiz ay rakamlarına göre sahip olduğu patentlerin sayısı ise 6 bin 809 olarak tespit edilirken bu alandaki en yakın takipçisi Samsung’un 4 bin 676 patenti bulunuyor.

AR-GE NEDEN GEREKLİ
AR-GE NEDEN GEREKLİ
Yaklaşık
60 yıl önce, ekonomik kalkınmada eğitimin önemli bir payı olduğu anlaşıldı..
Önceleri eğitimin kalkınma üzerindeki olumlu etkisi biliniyordu, ancak, emek,
sermaye ve girişimci kadar önemli olduğu sonradan hesaplandı.
Araştırma
ve geliştirme(AR-GE ) çalışmaları da benzer şekilde son yarım asırda önem
kazandı..
Örneğin
şimdi teknolojinin sanayileşmiş ülkelerin ekonomik büyümesine katkısı yüzde 50
ile yüzde 70 arasında hesaplanmaktadır. (G.R. Mitchell, “The Globla Context for U.S. Technology policy)
AR-GE çalışmalarını,
üniversiteler, bazı kamu kurumları ile özel sektör araştırma bölümleri
yapmaktadır.
Türkiye’de AR-GE
harcamalarının büyük bir bölümü, üniversiteler, kamu kurumları ve odalar
tarafından yapılmaktadır. Özel sektörün yaptığı AR-GE harcamaları sanayileşmiş
ülkelerden çok düşüktür. Ayrıca özel sektör teknolojide ithalatı tercih
etmektedir. Bu tercihte kurun düşük olması da bir etkendir. Yeni teşvik kanunu
AR-GE için yeni imkanlar getiriyor. Bu anlamda AR-GE çalışmalarına bir katkısı
olacağı açıktır.
AR-GE’ye verilen önemi,
bu konuda yapılan harcamaların Milli Gelirin içindeki payı
göstermektedir.
Sanayileşmiş ülkelerde
bu oran yüzde paylarla ifade edildiği halde bizde binde paylarla ifade ediliyor
AR-GE harcamalarının
Gayri Safi Milli Hasıla içindeki yüzde payı bazı sanayileşmiş ülkelerle
karşılaştırıldığında bu durum daha iyi anlaşılıyor..

Japonya 3.70
ABD 2.72
Avrupa 1.93
G.Kore 2.53
Türkiye 0.84
Yunanistan .65
Türkiye’nin AR-GE
harcamalarını artırması hiç olmazsa GSYİH içindeki payını yüzde 2’lere
çıkarması gerekir..
Sanayileşmiş ülkelerde
bu harcamaların çoğunu özel sektör araştırma bölümleri yapmaktadır.. Bizde
ciddi araştırma bölümü olan özel sektör kuruluşu sayısı üç-beşi geçmiyor. Özel
sektör bu konuda da devletin eline bakıyor.. Devlet ise, faiz dışı bütçe fazla
hedefini tutturabilmek için araştırma - geliştirme harcaması yapmıyor..
TÜİK’in araştırmasında,
bizde AR-GE harcamalarının yüzde 66.3’ü yüksek öğrenim, yüzde 23.2’si özel
sektör ve yüzde 10.4’ü de kamu kesimi tarafından yapılmaktadır.
Bu tür araştırma
harcamaları, meyvesini geç veren araştırmalardır.. Bu nedenle siyasi iktidarların
bu harcamaları artırma gibi bir kaygıları mevcut değildir.
Üniversitelere
gelince... 1980 YÖK’ten sonra Üniversiteler tek düze eğitim kurumlarına döndü..
Araştırma fonları kısıldı.. Öğretim üyelerinin yurtdışı ödenekleri kaldırıldı..
Maliye Bakanlığında, uzman ve teftiş kadrosunda çalışanlar, Başbakanlıkta
çalışanlar, iki yıl mutlaka yurt dışına araştırma için çıkıyor.. Asıl çıkması
gereken üniversite öğretim üyeleri ise hayat boyu böyle bir imkandan yoksun
kalıyor.
Yapılması gerekenler :
1. Üniversiteler ve kamu
kurumları için AR-GE harcamalarına daha çok ödenek koymak gerekir.
2. Özel sektörün yaptığı
AR-GE harcamalarının tamamını vergi dışında tutmak ve teşvik vermek
gerekir.
3. Yüksek Öğrenim
Kanununda değişiklik yaparak, “Üniversite Sanayi işbirliğinin” daha açık ve
daha kolay işlemesini sağlamak gerekir.
Akademisyenlerin, özel
sektörde araştırma yapma imkanları çok sınırlıdır. Bırakın özel sektörü,
kalkınma ajansları akademisyenlere araştırma yaptırmak istiyor. Ancak,
harcamalar için mevzuat müsait değildir. YÖK bu alanda elastikiyet
sağlayacak ve özel sektörde yapılan çalışmaların da akademik araştırma
kapsamında değerlendirilmesine imkan verecek yasa teklifi sunmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder